ANNONSØRINNHOLD STORMBERG |

SALG!

Hund i offentlige bygg

Vi vil undersøke lovverket, se på praksis i ulike typer offentlige rom, belyse utfordringer som allergier og frykt, og drøfte hvordan vi kan oppnå en bedre sameksistens mellom hundeeiere, hunder og allmennheten.

Å navigere i det offentlige rom med hund kan være en kilde til både glede og usikkerhet. Mens hunden for mange er et kjært familiemedlem, medfører det også et ansvar å ferdes på steder der mange mennesker samles. Denne artikkelen tar sikte på å gi en grundig gjennomgang av gjeldende regler, rettigheter og viktige hensyn knyttet til hund i offentlige bygg i Norge. Vi vil undersøke lovverket, se på praksis i ulike typer offentlige rom, belyse utfordringer som allergier og frykt, og drøfte hvordan vi kan oppnå en bedre sameksistens mellom hundeeiere, hunder og allmennheten. Målet er å tilby innsiktsfull og nyttig informasjon som gir genuin verdi for både hundeeiere, virksomhetseiere og alle som ferdes i offentlige bygg.

ANNONSØRINNHOLD STORMBERG |

KUPP!

Hva sier loven om hund i offentlige bygg?

Når vi skal gå i dybden på temaet hund i offentlige bygg, er det sentralt å starte med det juridiske rammeverket. Det finnes ikke én enkelt lov som uttømmende regulerer hunds adgang til alle typer offentlige bygg. Regelverket er fragmentert og avhenger av type bygg, hundens funksjon (for eksempel servicehund), og lokale bestemmelser.

Dyrevelferdsloven legger grunnlaget for hvordan dyr skal behandles, men den regulerer ikke direkte adgang til offentlige bygg for selskapsdyr. Lovens fokus er på dyrets velferd og eiers ansvar for å ivareta dette. Indirekte kan dette ha betydning, for eksempel ved at en hund ikke skal etterlates unødig lenge alene, noe som kan påvirke eiers valg om å ta med hunden.

LANSERING!

ANNONSØRINNHOLD FRAM SPORT |

Matloven og forskrift om næringsmiddelhygiene spiller en viktig rolle for steder der det serveres eller selges mat. Mattilsynet er den sentrale myndigheten her. Hovedregelen i henhold til forskrift om næringsmiddelhygiene er at dyr ikke har adgang til lokaler der næringsmidler tilberedes, håndteres eller lagres. Dette betyr i praksis at hunder vanligvis ikke er tillatt inne på kjøkken, i produksjonslokaler for mat, eller i butikklokaler der mat håndteres åpent (for eksempel ferskvaredisker). Det er imidlertid viktig å merke seg at lovverket gir rom for unntak, spesielt for servicehunder. Serveringssteder kan også under visse forutsetninger tillate hund i selve serveringsområdet, så lenge det ikke utgjør en risiko for næringsmiddelhygienen. Dette er ofte en vurdering som den enkelte driver må ta. Mattilsynet påpeker at det er virksomhetens ansvar å sørge for at maten er trygg, og at det å tillate hund ikke må medføre en hygienisk risiko.

Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven er svært relevant når det gjelder servicehunder. Loven har som formål å fremme likestilling og hindre diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne. Personer som er avhengige av servicehund for å kunne delta i samfunnet på lik linje med andre, skal som en klar hovedregel ha adgang med hunden til de fleste offentlige og private virksomheter som er åpne for allmennheten. Dette inkluderer butikker, restauranter, offentlig transport og offentlige kontorer. Å nekte en servicehund adgang kan anses som diskriminering, med mindre det foreligger saklig grunn. En saklig grunn kan for eksempel være sterile miljøer som operasjonsstuer på sykehus.

Lokale politivedtekter og kommunale forskrifter kan også inneholde bestemmelser om hundehold, inkludert båndtvang og i noen tilfeller adgang til spesifikke kommunale bygg eller områder. Det er derfor lurt å undersøke hva som gjelder i den enkelte kommune.

Det er altså et sammensatt bilde. Mens selskapsdyr generelt har begrenset adgang til mange offentlige bygg, spesielt der mat håndteres, har servicehunder en mye sterkere lovfestet rett til adgang. For andre typer bygg, som biblioteker eller offentlige kontorer uten matservering, vil det ofte være opp til eier eller driver av bygget å fastsette regler, med mindre nasjonale eller lokale forskrifter sier noe annet.

Førerhund og servicehund: Spesielle rettigheter

Det er avgjørende å forstå skillet mellom en selskapsdyrhund og en godkjent servicehund, da rettighetene deres i offentlige rom er vesentlig forskjellige. En servicehund er spesielt trent til å utføre oppgaver som direkte hjelper en person med nedsatt funksjonsevne. Dette kan være en førerhund for blinde og svaksynte, en signalhund for hørselshemmede, en mobilitetshund for personer med bevegelseshemninger, eller en medisinsk varslingshund (for eksempel for diabetes eller epilepsi).

Som nevnt tidligere, gir Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven brukere av servicehunder en utstrakt rett til å ha med seg hunden på de fleste steder allmennheten har tilgang. Dette er ikke en rett hunden har i seg selv, men en rettighet for brukeren for å sikre likeverdig samfunnsdeltakelse. Servicehunder er gjenkjennelige ved en spesiell vest eller sele, og brukeren skal kunne fremvise legitimasjon som bekrefter hundens status.

Det er viktig at ansatte i offentlige og private virksomheter er kjent med disse reglene for å unngå ubehagelige og diskriminerende situasjoner. Å nekte en servicehund adgang kan få konsekvenser for virksomheten, inkludert pålegg fra Diskrimineringsnemnda.

ANNONSØRINNHOLD STORMBERG |

BILLIG!!

Unntakene fra denne adgangsretten er få og må være saklig begrunnet. Eksempler kan være:

  • Operasjonsstuer og andre sterile soner på sykehus.
  • Visse laboratorier med strenge krav til sterilitet.
  • Områder hvor hundens tilstedeværelse kan utgjøre en direkte sikkerhetsrisiko.

ANNONSØRINNHOLD FRAM SPORT |

Det er verdt å merke seg at allergi hos andre personer vanligvis ikke er en tilstrekkelig grunn til å nekte en servicehund adgang. Loven veier brukerens behov for assistanse tungt. I slike tilfeller oppfordres det til å finne praktiske løsninger, som å plassere den allergiske personen og servicehundbrukeren med avstand til hverandre.

NAV spiller en sentral rolle i godkjenning og tildeling av visse typer servicehunder, som førerhunder. Det finnes også private aktører og organisasjoner som trener og sertifiserer andre typer servicehunder.

For å oppsummere er servicehundens rolle unik. Den er et hjelpemiddel, ikke et kjæledyr i denne konteksten, og lovverket reflekterer dette ved å gi brukeren omfattende rettigheter til å ha med hunden for å sikre tilgjengelighet og deltakelse.

Hund på ulike typer offentlige steder

Reglene og praksisen for å ha med hund varierer betydelig mellom ulike typer offentlige steder. La oss undersøke noen av de vanligste kategoriene.

ANNONSØRINNHOLD STORMBERG |

Offentlig transport

Å reise kollektivt med hund er ofte nødvendig. De fleste kollektivselskaper i Norge tillater hund, men det er vanligvis spesifikke regler som må følges.

  • Vy (tog): Tillater hund mot et tillegg i prisen, med unntak av førerhund og servicehund som reiser gratis. Hunden skal holdes i bånd og plasseres slik at den ikke er til sjenanse for andre passasjerer, vanligvis på gulvet. Det kan være restriksjoner på enkelte vogntyper, som sovevogner eller “stille”-soner.
  • Ruter (buss, trikk, T-bane, båt i Oslo og Akershus): Tillater hund gratis, så lenge den ikke opptar et eget sete og ikke er til sjenanse. Hunden skal være i bånd eller bur. Sjåføren eller mannskapet kan avvise hunder dersom de anser det som nødvendig av hensyn til andre passasjerer (for eksempel ved sterk allergi eller aggressiv atferd). Servicehunder har alltid adgang.
  • Andre lokale kollektivselskaper: Praksis kan variere noe, så det er alltid lurt å sjekke det aktuelle selskapets nettsider eller reisevilkår før man reiser. Generelt er trenden at mindre hunder i bur og servicehunder har enklere adgang.

Det er viktig for hundeeieren å sørge for at hunden er rolig og vant til å reise, og at man tar hensyn til medpassasjerer.

Butikker og kjøpesentre

Adgang for hund i butikker og på kjøpesentre er et område med stor variasjon og ofte overlatt til den enkelte butikkeiers eller senterledelsens skjønn, med unntak av matbutikker og servicehunder.

  • Matbutikker: Som hovedregel er hunder ikke tillatt i matbutikker på grunn av hygienekrav (Matloven). Dette gjelder selve butikklokalet der matvarer selges. Unntaket er servicehunder, som har adgang.
  • Andre butikker (klær, elektronikk, bøker etc.): Her er det ingen generell lov som forbyr hunder. Mange butikker, spesielt mindre, uavhengige butikker, kan tillate veloppdragne hunder. Større kjedebutikker og butikker på kjøpesentre har oftere en policy mot hunder, med unntak av servicehunder. Det er vanlig å se “hund forbudt”-skilt. Det beste er alltid å spørre før man tar med hunden inn.
  • Kjøpesentre: Fellesarealene på kjøpesentre har ofte egne regler. Noen tillater hund i fellesarealene, men ikke inne i de enkelte butikkene (unntatt servicehund). Andre har et generelt forbud. Igjen, sjekk senterets nettside eller informasjonsskranke.

Stadig flere dyrebutikker tillater, og ønsker naturligvis, hunder velkommen.

Serveringssteder (kafeer, restauranter)

Dette er et område som ofte skaper debatt. Som nevnt under Matloven, er hovedregelen at dyr ikke har adgang til steder der mat tilberedes, håndteres eller lagres. Dette betyr at hunder ikke får være på kjøkkenet. Når det gjelder selve serveringsområdet (der gjestene sitter), åpner Mattilsynets veiledning for at eier av serveringsstedet selv kan bestemme om de vil tillate hund. Forutsetningen er at det ikke medfører en risiko for forurensning av maten. Eieren må altså gjøre en risikovurdering. Praksis varierer enormt:

ANNONSØRINNHOLD STORMBERG |

  • Noen serveringssteder ønsker hunder velkommen, kanskje spesielt de med uteservering.
  • Andre har et generelt forbud.
  • Noen tillater små hunder som kan ligge i veske eller under bordet.
  • Servicehunder skal som hovedregel ha adgang også til serveringsområdet.

Faktorer som spiller inn for eierens avgjørelse kan være type serveringssted, størrelse på lokalet, klientell, og eierens personlige preferanser. Dersom et serveringssted tillater hunder, er det viktig at hundeeiere sørger for at hunden er rolig, ren, og ikke til sjenanse for andre gjester eller personalet. Hunden bør holdes på gulvet og ikke få mat fra bordet.

Kommunale bygg (bibliotek, rådhus, svømmehaller etc.)

For kommunale bygg er det ofte opp til den enkelte kommune eller den spesifikke institusjonen å fastsette regler.

  • Biblioteker: Mange biblioteker tillater ikke hunder, av hensyn til allergikere, hygiene og for å opprettholde et rolig miljø for lesing og studier. Servicehunder er unntaket. Noen biblioteker kan ha spesielle arrangementer eller “lesehund”-programmer der hunder er velkomne under kontrollerte former.
  • Rådhus og offentlige kontorer: Praksis varierer. Noen tillater ikke hunder av prinsipp, mens andre kan være mer fleksible, spesielt for korte ærender. Servicehunder skal ha adgang.
  • Svømmehaller og idrettsanlegg: Her er hunder så å si alltid forbudt av hygieniske og sikkerhetsmessige årsaker, med unntak for servicehunder som kan oppholde seg i garderobe eller på anviste plasser.

ANNONSØRINNHOLD FRAM SPORT |

Det er alltid best å sjekke på forhånd hva som gjelder for det spesifikke kommunale bygget man ønsker å besøke.

Helseinstitusjoner (sykehus, legekontorer, sykehjem)

Helseinstitusjoner har naturlig nok strenge krav til hygiene og et spesielt ansvar for sårbare pasientgrupper.

  • Sykehus: Generelt forbud mot hunder (og andre dyr) i de fleste områder av sykehuset, spesielt pasientrom, behandlingsrom og sterile soner. Servicehunder kan ha begrenset adgang til visse områder, etter avtale og i tråd med sykehusets retningslinjer, men vanligvis ikke i sterile soner.
  • Legekontorer: Praksis kan variere, men mange legekontorer tillater ikke hunder av hensyn til allergikere og hygiene. Servicehunder vil normalt ha adgang. Det er lurt å informere legekontoret på forhånd hvis man har med servicehund.
  • Sykehjem og aldershjem: Her ser man en økende anerkjennelse av de positive effektene dyr kan ha på eldre. Noen institusjoner har egne terapihunder eller tillater besøkshunder under kontrollerte former. Regler for private hunder tilhørende beboere eller pårørende vil variere stort og må avklares med den enkelte institusjon. Servicehunder til beboere eller besøkende vil normalt ha adgang.

Utdanningsinstitusjoner (skoler, universiteter)

  • Grunnskoler og videregående skoler: Hunder er vanligvis ikke tillatt inne i skolebyggene eller på skoleområdet i skoletiden, av hensyn til allergier, potensiell frykt hos elever, og for å opprettholde et godt læringsmiljø. Noen skoler kan bruke hund i spesialpedagogisk sammenheng (skolehund), men dette er under streng kontroll. Servicehunder for elever eller ansatte skal ha adgang.
  • Universiteter og høyskoler: Praksis kan variere mellom institusjoner og til og med mellom fakulteter. Mange har restriksjoner mot hunder i undervisningsrom, biblioteker og kantiner. Servicehunder skal ha adgang. Enkelte campus kan være mer hundevennlige i fellesområder utendørs.

Parker og friluftsområder (offentlig tilgjengelige)

Selv om dette ikke er “bygg” i tradisjonell forstand, er parker og tilrettelagte friluftsområder viktige offentlige rom. Her er det primært hundeloven som regulerer, spesielt med tanke på båndtvang. Den generelle båndtvangen gjelder fra 1. april til 20. august. Kommunene kan i tillegg ha egne, utvidede bestemmelser om båndtvang i parker, på badeplasser, turstier og i boligområder. Det er hundeeiers ansvar å sette seg inn i lokale regler. I noen kommuner finnes det også egne hundeparker hvor hunder kan løpe fritt under oppsyn.

Relatert: Hund er aggressiv mot barn

Hensyn å ta: Allergier, frykt og hygiene

Når vi diskuterer hund i offentlige bygg, er det umulig å komme utenom de legitime bekymringene mange har knyttet til allergier, frykt for hunder og generell hygiene. Disse aspektene er sentrale i utformingen av regelverk og i den enkeltes skjønnsutøvelse.

Allergier: Hundeallergi er utbredt, og for personer med alvorlig allergi kan eksponering for hundeallergener (som finnes i flass, spytt og urin) utløse betydelige helseplager, fra milde symptomer som kløe og rennende nese til alvorlige astmaanfall.

  • Offentlige byggs ansvar: Byggeiere og drivere må vurdere hvordan de kan ivareta hensynet til allergikere. Dette er ofte en viktig grunn til at mange steder velger å ikke tillate hunder.
  • Servicehunder og allergi: Som nevnt tidligere, veier retten til å bruke servicehund tungt, selv om det er allergikere til stede. Her oppfordres det til dialog og praktiske løsninger, som å skape avstand eller velge alternative ruter.
  • Hundeeiers ansvar: Hundeeiere bør være bevisste på at ikke alle tåler hunder og unngå unødig nærkontakt, spesielt i trange rom. Godt pelsstell kan potensielt redusere mengden løse allergener, men vil ikke fjerne dem.

Frykt for hunder (kynofobi): Mange mennesker har en irrasjonell eller velbegrunnet frykt for hunder. Dette kan skyldes tidligere negative opplevelser, kulturell bakgrunn eller rett og slett usikkerhet rundt hunders atferd.

  • Hundeeiers ansvar: Det er avgjørende at hunder som tas med på offentlige steder er veloppdragne, sosialiserte og under full kontroll av eier. Hunden skal ikke få hoppe på folk, bjeffe overdrevent eller løpe løs der det ikke er tillatt. Respekt for andres personlige sone er viktig.
  • Offentlige byggs rolle: Å ha klare regler og skilting kan bidra til forutsigbarhet for alle. I noen tilfeller kan det være aktuelt med egne soner der hunder er tillatt eller ikke tillatt.

ANNONSØRINNHOLD STORMBERG |

Hygiene: Bekymringer knyttet til hygiene handler primært om avføring, urin, og generell renslighet (pels, søle).

  • Hundeeiers ansvar: Enhver hundeeier har et absolutt ansvar for å plukke opp etter hunden sin umiddelbart, både ute og inne (skulle et uhell skje). Hunden bør være så ren som mulig når den tas med innendørs. Hunder bør ikke tillates på møbler eller steder der mat tilberedes eller serveres direkte fra.
  • Næringsmiddelhygiene: Som tidligere diskutert, setter Matloven strenge krav der mat håndteres. Dette er den primære grunnen til at hunder som hovedregel ikke tillates i matbutikker og på kjøkken. For serveringssteder er det opp til eier å vurdere risikoen i serveringsområdet.

Å balansere disse hensynene er en kontinuerlig utfordring. Det krever gjensidig respekt og forståelse fra både hundeeiere og de som av ulike årsaker ønsker eller trenger et hundfritt miljø.

Fordeler med å tillate hund i visse offentlige rom

Selv om det finnes utfordringer, er det også flere potensielle fordeler ved å ha en mer inkluderende holdning til hunder i visse typer offentlige rom, under forutsetning av at det gjøres på en ansvarlig måte. Denne delen av artikkelen tar sikte på å undersøke noen av disse positive aspektene.

Økt sosial inkludering for hundeeiere: For mange er hunden en viktig del av familien og en følgesvenn i hverdagen. Å kunne ta med hunden på visse ærender eller sosiale sammenkomster kan redusere isolasjon og øke livskvaliteten. Dette gjelder spesielt for enslige eller eldre som har hunden som sin primære sosiale støtte.

Positive effekter på mental helse: Forskning har vist at interaksjon med dyr, inkludert hunder, kan ha positive effekter på menneskers mentale helse. Det kan redusere stress, angst og følelser av ensomhet. Å tillate hunder på steder som kafeer eller i visse arbeidssammenhenger kan bidra til et mer avslappet og positivt miljø.

Stimulering for hunden: For hunden selv kan det å bli eksponert for nye miljøer, lyder og lukter på en kontrollert måte være en positiv form for mental stimulering og sosialisering, forutsatt at hunden er trygg og komfortabel i situasjonen.

Økonomiske fordeler for virksomheter: Noen virksomheter, spesielt innen reiseliv, servering og detaljhandel, kan se økonomiske fordeler ved å være hundevennlige. Dette kan tiltrekke seg en ny kundegruppe og øke lojaliteten blant hundeeiere. “Hundevennlige” kafeer, hoteller og butikker markedsfører seg ofte aktivt mot dette segmentet.

Fremme av ansvarlig hundehold: Når samfunnet åpner opp for hunder på flere arenaer, kan det også indirekte bidra til å sette økt fokus på viktigheten av godt trente og sosialiserte hunder. Hundeeiere som ønsker å benytte seg av slike tilbud, vil være mer motiverte for å sørge for at hunden deres oppfører seg eksemplarisk.

Spesialiserte roller for hunder: Utover servicehunder, ser vi økt bruk av terapihunder og skole-/lesehunder i ulike institusjoner. Disse hundene bidrar med trøst, motivasjon og læringsstøtte, og deres tilstedeværelse i disse “offentlige” byggene (sykehjem, skoler) gir dokumenterbare positive resultater.

Det er viktig å understreke at disse fordelene best realiseres når det finnes klare rammer, god informasjon og en felles forståelse for de hensyn som må tas. En ukritisk åpning for hunder overalt er neppe løsningen, men en mer nyansert tilnærming der man vurderer mulighetene i hvert enkelt tilfelle, kan være gunstig.

Utfordringer og løsninger for sameksistens

En vellykket sameksistens mellom hunder og mennesker i offentlige bygg krever at vi adresserer utfordringene proaktivt og søker konstruktive løsninger. Denne delen av artikkelen tar sikte på å belyse noen sentrale utfordringer og foreslå mulige veier fremover.

Mangel på kunnskap og tydelig informasjon:

ANNONSØRINNHOLD FRAM SPORT |

  • Utfordring: Både hundeeiere og ansatte/eiere av offentlige bygg kan være usikre på gjeldende regler. Dette kan føre til misforståelser, konflikter og utilsiktet diskriminering (spesielt av servicehundbrukere).
  • Løsning: Tydelig skilting ved innganger er essensielt. Standardiserte symboler kan være nyttige. Informasjonskampanjer fra myndigheter (f.eks. Mattilsynet, Diskrimineringsnemnda) og interesseorganisasjoner kan øke kunnskapsnivået. Virksomheter bør ha interne retningslinjer og sørge for at ansatte er kjent med disse, spesielt når det gjelder servicehunder.

Konflikt mellom ulike behov:

  • Utfordring: Behovene til allergikere, personer med hundefrykt, og ønsket om et hygienisk miljø kan kollidere med hundeeieres ønske om å inkludere hunden sin.
  • Løsning: Dialog og kompromiss er nøkkelen. Der det er mulig og hensiktsmessig, kan man vurdere:
    • Soneinndeling: Egne områder der hund er tillatt og ikke tillatt (f.eks. på større serveringssteder eller i parker).
    • Tidsbegrensninger: Noen steder kan vurdere å tillate hund på roligere tider av døgnet.
    • Gode ventilasjonsløsninger: Kan bidra til å redusere konsentrasjonen av allergener i luften, selv om det ikke løser problemet for de mest sensitive.
    • Krav til hundens atferd og renslighet: Klare forventninger til hundeeiere.

Uansvarlig hundehold:

  • Utfordring: Hunder som er dårlig trent, aggressive, bjeffete, eller eiere som ikke plukker opp etter hunden sin, skaper problemer og ødelegger for ansvarlige hundeeiere.
  • Løsning: Fortsatt fokus på opplæring av hundeeiere. Kurs i hverdagslydighet og god sosialisering av hunder er viktig. Offentlige kampanjer om ansvarlig hundehold. Strengere håndheving av båndtvangsregler og plikt til å plukke opp ekskrementer. Virksomheter bør ha rett til å bortvise hunder og eiere som ikke overholder reglene eller er til sjenanse.

ANNONSØRINNHOLD STORMBERG |

Servicehunder – fortsatt barrierer:

  • Utfordring: Til tross for lovverket, opplever brukere av servicehunder fortsatt å bli nektet adgang eller møtt med skepsis.
  • Løsning: Kontinuerlig informasjonsarbeid rettet mot næringsliv og offentlige etater. Enklere og mer synlig legitimasjon for servicehunder kan hjelpe. En lav terskel for å melde fra om diskriminering til Diskrimineringsnemnda.

Fragmentert regelverk:

  • Utfordring: Det kan være vanskelig å få oversikt over hva som gjelder, da reglene varierer mellom kommuner og typer virksomheter.
  • Løsning: Selv om en total harmonisering er urealistisk gitt de ulike hensynene som må tas, kan nasjonale veiledere for ulike bransjer (f.eks. servering, handel) være til hjelp. Økt bruk av digitale plattformer for å informere om lokale regler.

Ved å undersøke disse utfordringene og aktivt jobbe med løsninger, kan vi skape et offentlig rom som i større grad balanserer de ulike interessene på en god måte.

Gode råd til hundeeiere som tar med hund på offentlig sted

Å ta med hunden sin ut i det offentlige rom er et stort ansvar. En veloppdragen hund og en hensynsfull eier er nøkkelen til positive opplevelser for alle parter. Her er noen råd til hundeeiere:

  1. Vurder hundens egnethet: Ikke alle hunder trives i travle, offentlige miljøer. Er hunden din engstelig, stresset, eller har den lett for å bjeffe eller utagere? Da er det kanskje bedre å la den være hjemme. Ta kun med hunder som er trygge, sosialiserte og komfortable rundt fremmede mennesker og andre hunder.
  2. Trening, trening, trening: En hund som skal med på offentlig sted bør mestre grunnleggende lydighet. Den bør kunne gå pent i bånd, sitte/ligge på kommando, og komme på innkalling. “Bli”-kommandoen er også svært nyttig. Øv i ulike miljøer med økende vanskelighetsgrad.
  3. Sosialisering: En godt sosialisert hund er vant til ulike syn, lyder, lukter, mennesker og dyr. Start tidlig med positiv eksponering for ulike situasjoner.
  4. Sjekk reglene på forhånd: Før du tar med hunden inn et sted, undersøk om det er tillatt. Se etter skilting, sjekk nettsider, eller spør personalet. Respekter et “nei”.
  5. Alltid i bånd: Med mindre du er i et godkjent friområde for hund, skal hunden alltid holdes i bånd på offentlig sted. Dette er for hundens og andres sikkerhet og trygghet.
  6. Kort bånd i folkemengder: I travle områder, hold hunden i kort bånd tett inntil deg for å unngå at den er til sjenanse eller snublerisiko for andre.
  7. Unngå å blokkere passasjer: Plasser hunden slik at den ikke er i veien for andre, for eksempel under bordet på en kafé eller ved siden av deg på bussen, ikke midt i gangveien.
  8. Ta hensyn til allergikere og de som er redde: Vær oppmerksom på omgivelsene. Ikke la hunden din hilse på fremmede uten at de har gitt tydelig signal om at det er greit. Respekter at noen kan være allergiske eller redde, og hold avstand.
  9. Renhold og hygiene: Sørg for at hunden er så ren som mulig. Ha alltid med poser for å plukke opp eventuelle ekskrementer umiddelbart. Skulle et uhell skje innendørs, informer personalet og rydd opp grundig.
  10. Ikke la hunden tigge eller stjele mat: På serveringssteder skal hunden ligge rolig og ikke forstyrre andre gjester ved å tigge. Mat aldri hunden fra bordet på offentlig sted.
  11. Vann og pauser: Spesielt på varme dager eller lengre utflukter, husk å tilby hunden vann og mulighet for å tisse på et egnet sted.
  12. Identifikasjon: Sørg for at hunden har halsbånd med ID-merke (navn og telefonnummer) i tilfelle den skulle komme seg løs. Chip-merking er også viktig.
  13. Aldri etterlat hunden uten tilsyn: Ikke bind hunden utenfor en butikk eller kafé. Den kan bli stjålet, skremt, eller skade seg selv eller andre.
  14. Vær et godt forbilde: Din og hundens oppførsel påvirker hvordan andre ser på hunder og hundeeiere generelt. En positiv opptreden kan bidra til økt aksept for hunder i det offentlige rom.

Ved å følge disse rådene kan hundeeiere bidra til at det å ha med hund på offentlig sted blir en positiv opplevelse for både dem selv, hunden og omgivelsene.

Råd til virksomheter som vurderer å tillate hund

Stadig flere virksomheter vurderer å åpne dørene for hunder, enten for å tiltrekke seg flere kunder eller for å tilby en ekstra service. Dersom en virksomhet overveier dette, er det flere faktorer som bør tas i betraktning for å sikre en god opplevelse for alle. Denne delen av artikkelen tar sikte på å gi noen råd til slike virksomheter.

  1. Kjenn regelverket: Sett deg grundig inn i relevant lovverk. For serveringssteder er Mattilsynets retningslinjer for hygiene (Matloven) spesielt viktig. Husk at servicehunder har spesielle rettigheter som må respekteres uansett.
  2. Gjør en risikovurdering: Vurder potensielle risikoer og utfordringer. Dette inkluderer:
    • Hygiene: Spesielt viktig for steder som serverer mat. Hvordan kan man minimere risiko for kontaminering?
    • Allergier: Hvordan kan man ta hensyn til kunder og ansatte med allergi?
    • Frykt/ubehag: Noen kunder eller ansatte kan være redde for eller mislike hunder.
    • Skader/ulykker: Potensial for at hunder snubler i, biter (sjelden, men en risiko) eller forårsaker andre uhell.
    • Støy og uro: Bjeffing eller urolige hunder kan forstyrre.
  3. Utvikle klare retningslinjer: Hvis du bestemmer deg for å tillate hunder, lag tydelige og enkle regler for hundeeiere. For eksempel:
    • Hunder må være i bånd og under eiers kontroll til enhver tid.
    • Hunder skal ikke sitte på møbler (stoler, sofaer).
    • Hunder skal ikke mates inne i lokalet.
    • Eier er ansvarlig for å rydde opp etter eventuelle uhell umiddelbart.
    • Aggressive eller svært støyende hunder kan bli bedt om å forlate lokalet.
  4. Informer tydelig: Bruk skilting ved inngangen for å informere om virksomhetens hundepolicy. Opplys også om dette på nettsider og i sosiale medier. Hvis det er spesifikke soner der hunder er tillatt/ikke tillatt, må dette merkes tydelig.
  5. Opplæring av ansatte: Sørg for at alle ansatte kjenner til virksomhetens hundepolicy, inkludert reglene for servicehunder. De bør vite hvordan de skal håndtere situasjoner der regler brytes, eller hvis det oppstår konflikter mellom kunder. Lær dem å henvende seg til hundeeiere på en høflig, men tydelig måte.
  6. Vurder soneinndeling: Dersom lokalene tillater det, kan det være en løsning å ha egne soner for gjester med hund og gjester uten hund. Dette kan være spesielt aktuelt for større serveringssteder.
  7. Tilby fasiliteter (valgfritt, men positivt): Små ting som en vannskål utenfor eller på et anvist sted kan bli satt stor pris på av hundeeiere. Noen “hundevennlige” steder tilbyr til og med en liten godbit.
  8. Renholdsrutiner: Ha gode rutiner for renhold, spesielt i områder der hunder ferdes. Dette er viktig både av hygieniske årsaker og for å redusere allergener.
  9. Lytt til tilbakemeldinger: Vær åpen for tilbakemeldinger fra både kunder med og uten hund, samt fra ansatte. Evaluer policyen jevnlig og gjør justeringer ved behov.
  10. Ha en plan for konflikthåndtering: Tenk gjennom hvordan dere vil håndtere situasjoner der en hund er til sjenanse, eller det oppstår uenighet mellom kunder på grunn av en hund.
  11. Forsikring: Sjekk at virksomhetens ansvarsforsikring dekker eventuelle hendelser relatert til hunder på eiendommen.
  12. Start i det små? Hvis man er usikker, kan man vurdere en prøveperiode, eller å tillate hunder kun på uteserveringen til å begynne med.

Ved å planlegge nøye og implementere klare retningslinjer, kan virksomheter som velger å være hundevennlige skape et trivelig miljø for alle sine kunder, både to- og firbente.

Fremtidens hundeliv i det offentlige rom

Holdninger til hunder og deres plass i samfunnet er i stadig endring. Mens Norge tradisjonelt har hatt et noe mer restriktivt syn på hund i offentlige bygg sammenlignet med enkelte andre europeiske land, ser vi tegn til en gradvis utvikling. Denne delen av artikkelen tar sikte på å belyse noen trender og mulige fremtidsperspektiver.

ANNONSØRINNHOLD FRAM SPORT |

Økt anerkjennelse av hundens rolle: Det er en økende bevissthet rundt de positive effektene hunder kan ha på menneskers fysiske og psykiske helse. Dette kan føre til en større vilje til å integrere hunder i flere aspekter av samfunnslivet, der det er forsvarlig. Bruken av terapi- og besøkshunder i institusjoner er et eksempel på dette.

Mer “hundevennlige” byer og tettsteder?: Inspirert av trender internasjonalt, kan vi se en utvikling mot mer tilrettelegging for hundeeiere i bybildet. Dette kan inkludere flere hundevennlige kafeer og butikker, bedre tilgang til drikkevann for hunder, og flere og bedre tilrettelagte hundeparker og friområder.

Teknologiens rolle: Teknologiske løsninger kan også spille en rolle. Apper og nettsider som gir oversikt over hundevennlige steder blir stadig mer populære. Kanskje ser vi også smarte løsninger for adgangskontroll eller informasjon knyttet til servicehunder.

Fortsatt fokus på ansvarlighet: Parallelt med en eventuell økt åpning for hunder, vil kravet til ansvarlig hundehold sannsynligvis bli enda sterkere. God opplæring, sosialisering og eierens evne til å kontrollere og ta hensyn med hunden sin vil være avgjørende for at utviklingen skal være positiv.

Balansert lovgivning og veiledning: Det er mulig at vi vil se en videreutvikling av lovverk og veiledere for å bedre balansere de ulike hensynene. Dette kan innebære tydeligere retningslinjer for spesifikke bransjer, eller mer standardiserte nasjonale anbefalinger der det i dag er stor grad av lokalt og privat skjønn.

ANNONSØRINNHOLD STORMBERG |

Økt kunnskap om allergi og frykt: Samtidig som man anerkjenner hundens positive sider, vil det fortsatt være viktig med forskning og kunnskapsformidling om hvordan man best kan håndtere utfordringer knyttet til allergi og frykt for hund. Dette kan inkludere utvikling av bedre strategier for sameksistens i offentlige rom.

Generasjonsskifte: Yngre generasjoner vokser ofte opp med en annen nærhet til kjæledyr og kan ha andre forventninger til å kunne inkludere hunden i sitt sosiale liv. Dette kan på sikt påvirke normer og praksis.

Fremtiden for hund i offentlige bygg vil trolig formes av en kontinuerlig dialog mellom hundeeiere, virksomheter, myndigheter og allmennheten. Målet må være å finne løsninger som ivaretar dyrevelferd, menneskers helse og trygghet, og ønsket om et inkluderende og tilgjengelig samfunn for alle. En gradvis, kunnskapsbasert tilnærming der man lærer av erfaringer, vil være sentral.

Konklusjon

Å navigere reglene for hund i offentlige bygg i Norge krever en forståelse av et sammensatt bilde av lover, forskrifter, lokale bestemmelser og privat skjønn. Mens servicehunder har lovfestede rettigheter til adgang de fleste steder, er situasjonen for selskapsdyrhunder mer variert og ofte avhengig av type bygg og eiers policy. Hensynet til hygiene, spesielt i forbindelse med mat, samt hensynet til allergikere og personer med frykt for hund, veier tungt i mange sammenhenger.

Samtidig ser vi en økende anerkjennelse av hundens positive rolle i mange menneskers liv, og en forsiktig bevegelse mot økt aksept for veloppdragne hunder i visse offentlige rom. En vellykket sameksistens forutsetter imidlertid ansvarlige hundeeiere som trener og sosialiserer hundene sine godt, og som viser hensyn til omgivelsene. Videre er tydelig informasjon fra byggeiere og virksomheter, samt kunnskap om regelverket hos alle parter, avgjørende for å unngå konflikter og sikre en god opplevelse for alle.

Fremtiden vil trolig bringe en fortsatt diskusjon og utvikling på dette feltet, der målet er å balansere de ulike legitime interessene på en best mulig måte for å skape et inkluderende og trygt offentlig rom.

Referanser

  1. American Kennel Club. (2020). Guidelines for therapy dogs in public spaces. Hentet fra https://www.akc.org
  2. Barker, S. B., & Dawson, K. S. (1998). The effects of animal-assisted therapy on anxiety ratings of hospitalized psychiatric patients. Psychiatric Services, 49(6), 797–801.
  3. Clarke, J. (2010). The impact of pets on human health and psychological well-being: Fact, fiction, or hypothesis? Veterinary Journal, 180(2), 169–177.
  4. Folkhälsomyndigheten. (2022). Hundeallergi och offentliga byggnader. Hentet fra https://www.folkhalsomyndigheten.se
  5. McNicholas, J., & Collis, G. M. (2000). Dogs as catalysts for social interactions: Robustness of the effect. British Journal of Psychology, 91(1), 61–70.
  6. Norsk Helseinformatikk. (2023). Retningslinjer for hunder i offentlige bygg. Hentet fra https://www.nhi.no
  7. Norsk Kennel Klub. (2022). Trening og sertifisering av tjenestehunder. Hentet fra https://www.nkk.no
  8. Universitetet i Bergen. (2023). Hundepolicy ved Universitetet i Bergen. Hentet fra https://www.uib.no
  9. Universitetet i Oslo. (2023). Hunder på campus: Retningslinjer og praksis. Hentet fra https://www.uio.no
  10. World Health Organization. (2022). Guidelines for animal management in public spaces. Hentet fra https://www.who.int
  11. Arbeidstilsynet. (2023). Arbeidsmiljøloven og dyr i arbeidsmiljøet. Hentet fra https://www.arbeidstilsynet.no
  12. European Centre for Disease Prevention and Control. (2021). Hygiene and pet policies in public buildings. Hentet fra https://www.ecdc.europa.eu
  13. Johnson, R. A., & Meadows, R. L. (2019). Evaluating the impact of therapy dogs in workplace environments. Journal of Occupational Health Psychology, 24(3), 321–335.
  14. Ruter. (2023). Hunder på offentlig transport. Hentet fra https://www.ruter.no
  15. Universitetet i Oslo. (2023). Hunde på campus: Retningslinjer og praksis. Hentet fra https://www.uio.no

Om forfatteren

ANNONSØRINNHOLD STORMBERG |

SALG!

Close the CTA